meddigmehet.hu: Online tanácsadó oldalt indít az Ökumenikus Segélyszervezet a Vodafone támogatásával a kapcsolati erőszak áldozatainak
A www.meddigmehet.hu címen elérhető weboldalon a segélyszervezet csapata, pszichológus, jogász és szociális munkás, válaszolja meg az anonim üzeneteket. A karitatív szervezet és a telekommunikációs vállalat a következő hetekben kampányt indít, hogy minél többen tudjanak erről a lehetőségről. A kampányt elindító sajtótájékoztatón egy friss elemzést is bemutattak, melyből kiderült, hogy a bántalmazás áldozatai, illetve a környezetükben erőszakot tapasztalók gyakran az interneten keresnek válaszokat a kérdéseikre, ahol sajnos sokszor segítség helyett támadás éri őket.
A Neticle által készített friss hazai kutatás rávilágított, hogy évente legalább 10.000 magyar említés keletkezik családon belüli illetve párkapcsolati erőszak témájában az interneten, amely azt jelenti, hogy óránként legalább egy komment vagy poszt érkezik a témában a felhasználók részéről. Bujdosó Bianka, az ACG Reklámügynökség digital campaign directora bemutatta, hogy a webes említéseket mélyebben megvizsgálva látható, hogy csak nagyon marginális része konkrét segítségkérés, nagyobb részük inkább informálódás, válaszok keresése arra, hogy egyáltalán mennyire számít erőszaknak az, ami a keresőkkel, kommentelőkkel történik. A kutatás azt is megmutatta, hogy a segítségkérőknek nem áll rendelkezésére egy olyan felület, ami összefogná ezeket a kérdéseket, kéréseket és szakértői választ adna. Az említések nagy része kevésbé specializált fórumokon (17,27%), Facebookon (47,66%), vagy blogokon (7,31%) jelenik meg. A konkrét kérdések, segítségkérések között nagyon sokszor a gyakorikerdesek.hu felületén keresik az érintettek a választ.
A Google adatai szerint hazánkban 2015-ről 2016-ra összességében 27,3%-al nőtt a családon belüli erőszakkal kapcsolatos keresések száma. Míg a fizikai bántalmazással (mely kategória az olyan generikus keresési kifejezéseket is magába foglalja, amelyek esetében nem lehet eldönteni, hogy lelki vagy fizikai erőszakról van szó) kapcsolatos keresések aránya 17,8%-al emelkedett a vizsgált időszakban, addig a kizárólag lelki bántalmazás esetében sokkal jelentősebb 68%-os növekedés látható[1].
Ebből arra következtetünk, hogy az érintettekben a korábbiakhoz képest erőteljesebben kezd megjelenni a kérdés, mennyire normális az a szituáció, amiben élnek, illetve a fizikai bántalmazás mellett a lelki bántalmazás jeleit is kezdik felismerni. Mindez azonban kevés, ha az egyes felületeken nem kapnak releváns válaszokat, sőt, inkább bántó visszajelzések érkeznek hozzájuk, ezért jött létre a Meddigmehet.hu.
„Meddig mehet a bántalmazás? Meddig mehet, hogy az érintettek sokszor hárítással, hibáztatással, fél információkkal, közönnyel találkoznak, és nem empátiával, értő figyelemmel, segítő szándékkal? Meddig mehet, hogy a nehéz érzésekkel, helyzetekkel egyedül maradnak, úgy érzik, hogy ez a téma tabu, nem beszélhetnek róla?” – tette fel a kutatás megdöbbentő adatai kapcsán Senkár Éva pszichológus, az Ökumenikus Segélyszervezet munkatársa. A szakértő kiemelte: a kapcsolati erőszakról gyakran akkor hallunk csak, amikor már megtörtént egy-egy tragédia. Sok esetben a baj megelőzhető lenne, ha az érintettek időben kapnának segítséget, illetve megbízható, biztonságos forrásból kérhetnének tanácsot. A most induló szolgáltatás kapcsán elmondta: a segélyszervezet tapasztalt, az ellátórendszert jól ismerő szakemberei fogják megválaszolni a kérdéseket. Az online tanácsadás a Segélyszervezet honlapján mindenki számára elérhető szolgáltatás, mely névtelenül használható. Az oldalon rövid regisztrációt követően, csupán becenév és jelszó megadásával tudnak üzenetet küldeni a tanácsadóknak.
A Meddigmehet.hu oldal elindításával a Vodafone és a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy segítséget, támogatást nyújtson a párkapcsolati erőszak áldozatává vált nőknek, egyben fellépjen az erőszak minden formája ellen – mondta dr. Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke. Mint hangsúlyozta: „A családon belüli erőszak ma Magyarországon minden negyedik nőt érint, ez ellen határozottan fel kell lépni, ez így nem mehet tovább! A Meddigmehet.hu oldal elindításával segíteni szeretnénk a rászorulóknak és mindenkinek fel akarjuk hívni a figyelmét arra, hogy van kitől segítséget kérni, nem kell elviselni, eltűrni a bántalmazást! A Vodafone saját eszközeivel minden fronton hozzá akar járulni a nők biztonságának, elismertségének és társadalmi esélyegyenlőségének megteremtéséhez. Ennek a folyamatnak az egyik fontos eleme a Meddigmehet.hu oldal elindítása” – tette hozzá a Vodafone elnöke.
Lehel László, Az Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója elmondta: „A segélyszervezet több mint 10 éve segíti a kapcsolati erőszak áldozatait, krízisközpontokat és titkos menedékházat működtet, ahol a bántalmazás elől menekülők biztonságos menedéket és komplex segítséget kaphatnak. A szervezet nagy hangsúlyt fektet a prevencióra is: évente több ezer gyermek részvételével tart iskolai tanórákat. Ez a szakmai háttér és tapasztalat biztos hátteret nyújt a most induló hiánypótló szolgáltatáshoz.”
A Meddigmehet.hu oldalról
A Segélyszervezet által létrehozott online tanácsadás célja, hogy segítse a hozzánk forduló családon belüli erőszak által érintett személyeket abban, hogy
egy külső segítővel közösen átgondolva jobban megértsék és átlássák a helyzetüket
meg tudják fogalmazni, hogy mire van szükségük, milyen lépéseket tudnak tenni
felmérjék külső és belső erőforrásaikat, s mozgósítani tudják azokat
információt kapjanak az elérhető segítő helyekről, a lehetőségeikről, hogy hová fordulhatnak, melyek őket érintő legfontosabb jogszabályok, mik a jogaik, elérhető jogi eszközeik
olyan képzett segítővel oszthassák meg a nehéz helyzetüket, azzal kapcsolatos érzéseiket, akitől támogatást kaphatnak a megoldáshoz
információt kaphassanak a krízisközpontokról, a titkos menedékházról, illetve családok átmeneti otthonairól.
Az online tanácsadás célja emellett, hogy segítse azokat a hozzátartozókat, rokonokat, ismerősöket, akik tudnak valakiről, aki bántalmazást él át és szeretnének neki segíteni. Ebben az esetben a tanácsadás célja, hogy:
érzelmi támogatást nyújtsunk az ismerősnek, hiszen a helyzet őt is traumatizálhatja
átbeszélhessék valakivel a segítő szerepük felvállalásával kapcsolatos dilemmákat, félelmeket, bizonytalanságokat
felismerjék, ha azonnali intézkedésre, pl. rendőrség, vagy gyermekjóléti központ bevonására van szükség
megfogalmazzák, hogy mit tudnak megtenni az ismerősük érdekében, és mi az, ami meghaladja az ő kompetenciájukat, felelősségüket, lehetőségeiket
információt kapjanak az elérhető segítő helyekről, a lehetőségekről, hogy hová fordulhat egy bántalmazott segítségért
információt kapjanak a legfontosabb jogszabályokról
információt kaphassanak a krízisközpontokról, a titkos menedékházról, illetve családok átmeneti otthonairól.
Az online tanácsadás elérhető azok számára is, akik nem célzottan szeretnének segítséget kérni, ugyanakkor
szeretnének többet tudni a bántalmazás típusairól, veszélyeztető jelekről
a kapcsolódó jogi szabályozásról
szeretnének tájékozódni az elérhető segítő helyekről és szolgáltatásokról
szeretnék kipróbálni a szolgáltatást, mielőtt ajánlják valakinek.
[1] Forrás: Google belső adat, Magyarország, 2015-2016, 152 családon belüli erőszakkal kapcsolatos kifejezés
Az eredményről: A Google 152 családon belüli erőszakkal kapcsolatos kifejezést vizsgált. Ezek a kifejezések két kategóriába sorolhatóak a lelki, valamint a fizikai bántalmazás kategóriájába. Ez utóbbi az olyan generikus kifejezéseket is magába foglalja, amelyek esetében nem lehet eldönteni, hogy fizikai, vagy lelki erőszakról van szó. Az eredmények a 2015-ös és a 2016-os év folyamán Magyarországról lefuttatott kereséseket vette alapul.